Restauratie van een Samurai deel 2

Voordat ik de balk ging vervangen heb ik goed nagedacht hoe ik dit ga doen, ga ik eerst de body loshalen of doe ik dit als de body nog op het chassis zit. Ik besloot het laatste te doen, want de dwarbalk was toch wel een heel belangrijk onderdeel, als je dit verwijderd is de kans op vervorming groot en zolang de body nog op het chassis zit is de kans op vervorming wat kleiner. Uiteraard heb ik constant alles opgemeten ter controle of er geen vervorming plaats vond.

Toen ik besloot om de body er af te halen zat ik wel met een ruimteprobleem, want mijn garagebox is niet zo groot. Na wat opmeten besloot ik eerst een frame onder de body te maken, even naar de Gamma, wat wieltjes eronder en zo kon ik hem ook eventueel verplaatsen. En dit werkte goed. Ook veel makkelijker lassen op deze manier, want er waren ook onder de body nogal wat slechte punten. Vooral daar waar de bevestigingspunten op het chassis zitten. Hier kan je natuurlijk een hele balk kopen, maar de kunst was om hem gewoon na te maken. Daarna alles in de roestberschermer. Fertan is geweldig spul, het zet de eventuele roest om in een beschermend laagje en daarna heb ik er coating op gezet wat normaal voor o.a. binnenvaartschepen gebruikt wordt. 

restsam24

restsam25

restsam1

restsam8